Małgorzata Latoń-Izdebska

(gm. Świątniki Górne)

fizjo-strefa@fizjo-strefa.pl

abc zdrowie

Fizjo-strefa Gabinet Fizjoterapii Małgorzata Latoń-Izdebska Kraków, ul. Poprzeczna 3/1

OBNIŻENIE/OPADANIE NARZĄDÓW

Jest to zmiana topografii narządów miednicy mniejszej, przesunięcie w dół względem prawidłowego położenia.

Obniżeniu może ulec:

- cewka moczowa (uretrocele) i pęcherz

- pochwa (ściana przednia - cystocele, ściana tylna) i macica (prolaps)

- odbyt, odbytnica (rectocele) lub jelito cienkie (enterocele)

Objawy:

- uczucie ciężaru w podbrzuszu

- uczucie ciałą obcego w pochwie

- ból podczas współżycia

- ból dolnego odc kręgosłupa

- ból w okolicy nerek

- trudność w oddawaniu moczu/stolca

- NTM typu wysiłkowego (niekoniecznie, często obniżeniu toważyszy brak nietrzymania moczu, ponieważ dochodzi do "uszczelnienia" cewki

Konieczna jest ocena stopnia i rodzaju obniżenia i na tej podstawie wdrożenie odpowiedniej metody.

Trening dna miednicy jest konieczny - pozycje odwrócone, aby odciążyć dno miednicy i ułatwić narządom powrót na swoje prawidłowe miejsce, w takiej pozycji przeprowadza się trening (jeżeli narząd jest poniżej poziomu mięśni dna miednicy, należy najpierw dobrać odpowiedni rodzaj pessaru - podtrzymanie narządu, aby unieść narząd powyżej warsty mięśni) lub w końcowym stadium zabieg operacyjny - po zabiegu KONIECZNIE TRENING DNA MIEDNICY, należy mieć świadomość, że operacja nie poparta treningiem da powrót dolegliwości po 2-4 latach - należy usunąć przyczynę obniżenia - (złe nawyki, słabe mięśnie itp)