Aktywne zdrowie:

Fizjo-strefa Gabinet Fizjoterapii Małgorzata Latoń-Izdebska Kraków, ul. Poprzeczna 3/1

 

W codziennym pędzie życia zapominamy o tym, co najważniejsze – o zdrowiu. Jeżeli go stracisz, na nic Ci te wszystkie dobra, za którymi tak biegałeś.

      Słuchaj swojego ciała i nie lekceważ go (BÓL jest pierwszym sygnałem). Profilaktyka, zapobieganie jest lepsze i tańsze niż długotrwałe leczenie.

√     Zdrowy i aktywny ruch to sukces i powodzenie w życiu osobistym i zawodowym. Twoje dobre samopoczucie udziela się innym, pamiętaj o tym.

Spróbuj tak zorganizować dzień, aby chociaż 2 razy w tygodniu udało Ci się znaleźć czas dla swojego ciała. Masz dzieci? Super! Wasza rodzina nie musi tracić na Twoim dbaniu o zdrowie, możecie zadbać o nie razem i świetnie się przy tym bawić.

 

Dbanie o zdrowie to często zmiana trybu i stylu życia – dobra dieta, zdrowy ruch, profilaktyka i zniwelowanie złych nawyków. Jeżeli to zaakceptujesz i pokochasz, będziesz szczęśliwie cieszyć się życiem bez bólu.

 

 

  • BASEN – PŁYWANIE, AQUAFITNESS, ĆWICZENIA W WODZIE
  • SPACERY
  • NORDICWALKING
  • ZDROWY FITNESS – PILASTES, ĆWICZENIA Z PIŁKĄ
  • AKTYWNA MAMA – ĆWICZENIA
  • AKTYWNY SENIOR
  • AKTYWNE DZIECKO

 

 

ZDROWY RUCH – co to jest?

Większość pacjentów, z którymi miałam okazję pracować, na pytanie o aktywność fizyczną, na co dzień, mówili: „idę na tramwaj, biegam po schodach między piętrami w pracy, idę na spacer z dzieckiem, wieczorem fitness/siłownia, czasem biegam – cały dzień jestem w ruchu, więc dlaczego mnie boli?” No właśnie, dlaczego boli, skoro teoretycznie cały czas się ruszamy?

Racja, ruszamy się, ale to nie jest zdrowy ruch. Rano pospiesznie biegniemy na tramwaj, najczęściej w mało wygodnym ubraniu i nieodpowiednich butach, często mamy ze sobą ciężką torbę (laptopa, dokumenty) lub załadowany podręcznikami plecak. Potem pół dnia siedzimy za biurkiem, skręcając się raz po raz w stronę monitora lub za kierownicą samochodu w wymuszonej pozycji. Potem jakieś zakupy i biegiem do domu. Wieczorem panie idą poskakać na fitnessie, a panowie poćwiczyć/popakować na siłownię (najczęściej bez rozgrzewki, bez strechingu po wysiłku, z za dużym oporem do swoich możliwości). Niestety taka nieświadoma i niekontrolowana aktywność więcej przeciąża nasz układ ruchu, niż wpływa na niego korzystnie.

 

Pamiętajmy – nie każda dyscyplina sportu jest dla wszystkich.

 

Jeżeli masz sporą nadwagę, nie biegaj i nie skacz na stepie, to wcale nie jest dla Ciebie dobre. W ten sposób przeciążasz już nadmiernie obciążone wagą stawy. Lepiej wybierz basen, rower lub zajęcia Pilates – woda odciąży zmęczone stawy i pozwoli na równomierny trening całego ciała. Z kolei Pilates to metoda, która nauczy Cię czuć własne ciało i pracować mięśniami głębokimi. Dopiero, gdy wzmocnisz stabilizację, możesz bezpiecznie korzystać z innych form aktywności. Ale, gdy masa ciała nadal jest powyżej normy, unikaj podskoków i długotrwałych intensywnych ćwiczeń w pozycji stojącej. Pamiętaj także o zdrowym odżywianiu – połączenie zdrowej aktywności z odpowiednią dietą to podstawa zdrowego trybu życia.

 

Z kolei osoby o wiotkiej budowie, z tendencją do hipermobilności (czyli nadmiernej ruchomości w stawach), także powinny rozsądnie wybierać rodzaj aktywności. Słabe, wiotkie mięśnie nie zabezpieczą odpowiednio stawów, które są często niestabilne i nadmierne przeciążenie może spowodować uraz/ból. Takie osoby powinny najpierw wzmocnić tkankę mięśniową, zbudować stabilizację, dopiero później myśleć o innych formach ruchu. W tym celu polecam zajęcia Pilates (nauka kontroli ciała), ćwiczenia typu Bodyball z dużymi piłkami, ćwiczenia z taśmą. Należy unikać podnoszenia ciężarów oraz intensywnych form aerobiku, m.in. tańca, do czasu, kiedy będziecie umieli kontrolować ciało i nie przeciążać stawów.

 

Jeżeli masz "kłopoty" z kręgosłupem lub stawami obwodowymi (kolano, bark),często chodzisz na basen, pływasz i pływasz. Miało być lepiej, a czujesz się gorzej. Zastanów się nad stylem, jakim pływasz. Czy to jest wogóle styl? I czy moje pływanie na pewno jest dobre dla mojego stanu?

Styl klasyczny, czyli popularna żabka nie jest wskazana dla osób mających schorzenia stawów kolanowych, problemy z kręgosłupem (odcinek szyjny i lędźwiowy - w tym wypadku jest to zależne od schorzenia, czasem ten styl jest wskazany). Z kolei kraulem na grzbiecie powinny pływać osoby z okrągłymi plecami, garbiące się.

Ogólnie pływanie jest fantastyczną formą aktywności (ale nie do końca leczniczą) i jak każda forma ma swoją technikę i powinno się ją stosować.

 

  • Podstawą dobrej formy, a tym samym zdrowego ciała bez bólu jest odpowiednia, mocna stabilizacja głęboka.
  • Uaktywnienie mięśni głębokich jest trudną sztuką, wymagającą skupienia i odpowiedniej pracy ciałem. Osoba ćwicząca musi poczuć ruch, nauczyć się prawidłowo napinać i rozluźniać mięśnie głębokie. Aby mięśnie mogły dobrze pracować muszą być elastyczne.
  • Umiejętność utrzymania prawidłowej postawy w czasie aktywności fizycznej pozwoli ćwiczyć bez niepotrzebnego przeciążania narządu ruchu. 

 

 

Moja rada dla wszystkich "uprawiających" sport  - skorzystaj z pomocy/rady speclalistów, instruktorów zanim zaczniesz ćwiczyć, biegać czy uprawiać jakiś sport. Prawidłowa technika i świadome używanie ciała podczas wysiłku to podstawa i droga do sukcesu!