Fizjo-strefa Gabinet Fizjoterapii Małgorzata Latoń-Izdebska Kraków, ul. Poprzeczna 3/1

Co to są mięśnie dna miednicy?

Mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu – odpowiadają za topografię narządów miednicy mniejszej oraz za prawidłowe funkcjonowanie układów moczowego, płciowego i pokarmowego.

Są to mięśnie głębokie, zamykające miednicę od dołu. Mają kształt lejkowaty, a ich powierzchnia to dwie złączone dłonie. Zbudowane są z 3 warstw (zewnętrznej - zwieracze, pośredniej oraz głębokiej, tzw. mięsień dźwigacz odbytu), które ściśle ze sobą współpracują, wykonując niewielkie ale niezwykle istotne ruchy w czynnościach życia codziennego – zaciskają, stabilizują, podtrzymują, odbijają (funkcja pasa, zwieraczy, trampoliny). Dzięki ich elastyczności i prawidłowej pracy człowiek może zaspokoić swoje potrzeby fizjologiczne (mikcja i defekacja) oraz seksualne (erekcja, orgazm).

Nieprawidłowe funkcjonowanie mięśni dna miednicy (hipotonia lub hipertonia) może skutkować m.in. problemami z trzymaniem moczu, gazów, kału (człowiek nie panuje nad swoimi potrzebami), przyczynić się do opadania narządów miednicy mniejszej czy choroby hemoroidalnej. Dlatego ważne jest, aby dbać o formę mięśni dna miednicy, by cieszyć się życiem!

Mięśnie dna miednicy to NIE TYLKO problem nietrzymania moczu, NTM to jeden ze skutków niewydolnego dna miednicy.

Mięśnie dna miednicy tworzą WEWNĘTRZNY GORSET, który stabilizuje dolny odcinek kręgosłupa - wraz z mięśniami dna miednicy gorset ten tworzy MIĘSIEŃ POPRZECZNY BRZUCHA, MIĘŚNIE WIELODZIELNE LĘDŹWI oraz PRZEPONA.

Jeżeli dno miednicy jest niewydolne, cierpi na tym nasz kręgosłup, nasza postawa, nasze ciało => słabe dno miednicy nie utrzymuje ciężaru narządów wewnętrznych, brak stabilizacji kręgosłupa => dochodzi do przeciążania stawów biodrowych i szybszego zużycia stawów.

MIĘSNIE DNA MIEDNICY, TAK JAK KAŻDE INNE MIĘŚNIE MUSZĄ BYĆ ELASTYCZNE - PRAWIDŁOWO SIĘ NAPINAĆ I ROZLUŹNIAĆ!

Do grupy osób podwyższonego ryzyka zaliczamy:

• Sportowców oraz osoby mocno aktywne – biegaczy/ki, akrobaci, ciężarowcy, lekkoatleci, instruktorzy fitness i innych rodzajów aktywności, wymagające częstych podskoków
  • Kobiety w ciąży oraz po porodach, głównie naturalnych, ryzyko NTM wzrasta z ilością urodzonych dzieci oraz ich wagą urodzeniową (4kg i więcej)
  • Osoby po zabiegach ginekologicznych i w obrębie jamy brzusznej
  • Osoby starsze
  • Kobiety – częściej niż mężczyźni mają problemy z NTM
  • Osoby otyłe
  • Osoby, które chcą żyć/być aktywne, ale nieumiejętnie uprawiają sport, źle wykonują ćwiczenia, mają zaburzony prawidłowy oddech
  • Osoby cierpiące na chroniczny kaszel
  • Osoby mające częste zaparcia

Złe nawyki w życiu codziennym, brak świadomości, jeden lub kilka czynników ryzyka mogą skutkować niewydolnym dnem miednicy a w konsekwencji problemem nietrzymania moczu.

Prawidłowa praca/trening dna miednicy to:

1. świadomość ciała
  2. prawidłowa postawa
  3. prawidłowy oddech – aktywna przepona
  4. mięśnie środka – głębokie mięśnie stabilizujące (m. poprzeczny brzucha, mm. wielodzielne, mm. dna miednicy)

ZAPRASZAM NA ZAJĘCIA  - TRENING DNA MIEDNICY ORAZ NA WARSZTATY DLA ŚWIADOMYCH KOBIET - JAKO PROFILAKTYKA NTM ORAZ TERAPIA

bebo