Fizjoterapia to dziedzina medycyny zajmująca się przywracaniem utraconych funkcji (m.in. lokomocyjnych, manualnych, sensorycznych ) oraz profilaktyką zdrowia. To nic innego jak praca z pacjentem. Praca fizyczna, manualna, jak również często pomoc psychologiczna. Czas spędzany z Pacjentem na terapii pozwala lepiej poznać pacjenta i mu pomóc, często, bowiem problemy zdrowotne mają podłoże psychologiczne, a wtedy nawet najlepsza forma terapii nie przyniesie oczekiwanego efektu, jeśli nie rozwiążemy problemu natury psychicznej. Nastawienie i wiara w siebie i swoje możliwości są podstawą udanej terapii.

Nastawienie i wiara w siebie i swoje możliwości są podstawą udanej terapii.

Fizjoterapia obejmuje terapię pacjenta:

po różnych zabiegach chirurgicznych,

po złamaniach,

z zaburzeniami neurologicznymi,

z problemami ortopedycznymi (endoprotezy),

po przebytych urazach (w tym terapia blizny),

z przeciążenaimi układu ruchu (bóle stawów, bóle kręgosłupa, zwyrodnienia)

z wadami postawy

z problemami uro-ginekologicznymi (nietrzymanie moczu, kału, hemoroidy, problemy seksualne)

Fizjoterapia dotyczy dzieci, osób starszych, sportowców, kobiet w ciąży - wszystkich, niezależnie od  płci i wieku - jako terapia i profilatyka.

Praca z każdym pacjentem polega na indywidualnym podejściu do problemu pacjenta, umiejętnym badaniu i fachowym wywiadzie oraz na postawieniu odpowiedniej „diagnozy” i zaproponowaniu najlepszej terapii.

Pacjent zanim zjawi się u fizjoterapeuty, często wcześniej idzie do lekarza. Niestety najczęściej jest to lekarz pierwszego kontaktu, który nie do końca wie, na czym polega fizjoterapia i najczęściej zleca nic niedające zabiegi i przepisuje stertę leków przeciwbólowych. To nie jest wyjście z sytuacji – leki działają doraźnie, zniosą ból na chwilę (wyciszenie ewentualnego stanu zapalnego), ale nie zlikwidują źródła problemu.

Tylko dobrze dobrane zabiegi, zrobione od razu (a nie za 3 miesiące) i w odpowiedniej kolejności, dadzą efekt.

Pamiętaj, – jeżeli masz problemy z kręgosłupem, stawami, itp. udaj się do lekarza specjalisty z zakresu rehabilitacji a następnie do fizjoterapeuty. Terapia pacjenta to z jednej strony likwidacja źródła bólu poprzez odpowiednie leczenie, a z drugiej nauka prawidłowych nawyków, aby w przyszłości zapobiegać nawrotom tych dolegliwości.