Zdrowy sprzęt:

Fizjo-strefa Gabinet Fizjoterapii Małgorzata Latoń-Izdebska Kraków, ul. Poprzeczna 3/1

Niestety większość z nas nie ma czasu, aby zadbać odpowiednio o swoje ciało, a co za tym idzie o dobre samopoczucie. Czasem praca to tylko pretekst, wymówka a tak naprawdę po prostu jesteśmy leniwi. Jedyne, o czym marzymy po przyjściu z pracy to walnąć się na kanapę, włączyć telewizor i po prostu nie myśleć.

A szkoda…czasem warto pomyśleć… o sobie.

Zastanów się: cały dzień w pracy siedzisz, często na niewygodnym krześle. Do pracy i z pracy jedziesz samochodem, czyli znowu siedzisz. Czasem kawa z przyjaciółmi, może kino – i co, znowu siedzisz. Wracasz do domu i najczęściej dalej siedzisz gapiąc się w telewizor lub buszując w necie. Analizując cały twój dzień 70-90% czasu spędzasz w pozycji siedzącej, zgięciowej. Zastanów się, co na to Twój kręgosłup, Twoje mięśnie, stawy. Zobacz jak jest różnica między Twoją pozycją zgięciową a wyprostowaną. Nie dziw się potem, że „strzeli Cię w krzyżu”.

A Twoje codzienne nawyki? Jak siedzisz? Noga na nogę? Zmieniesz nogi? Jak rozmawiasz przez telefon? Trenujesz jakiś sport? Czy aby napweno się nie przeciążasz? Codzienność to systematyczne powtarzanie pewnych czynności - jeżeli się niesymetrycznie przeciążasz, to przekłada się na Twoją postawę i Twoje samopoczucie. Przemyśl to....

 

Dla tych „zapracowanych” i nie tylko (także profilaktycznie) polecam na co dzień kilka fajnych i zdrowych gadżetów, które w łatwy sposób można wykorzystać i dać chwilę odprężenia, rozluźnienia naszemu przeciążonemu ciału.

 

 

      PIŁKA REHABILITACYJNA - idealna zamiast krzesła/fotela np. podczas pracy przed komputerem. Wielkość piłki dobieramy w zależnośći od wzrostu (średnio dla osoby o wzroście 165-175cm odpowiednia będzie piłka o średnicy 65cm, dla wyższej o śrdnicy 75cm) - ważne jest, aby siedząc na piłce kolana były na równi bądź niżej niż biodra (kąt w kolanach i biodrach 90stopni lub więcej - NIE mniej). Piłkę należy dopompowywać systematycznie.

 

      DYSK KOREKCYJNY - do siedzenia, ćwiczeń, relaksu. Polecam osobom, które mają asymetrię budowy, wadę postawy, często pracują jednostronnie - balans bardzo dobrze wyrównuje napięcie mięsniowe, dając odciążenie, ulgę w bólu.

 

      TAŚMA DO ĆWICZEŃ - elastyczna taśma do ćwiczeń, bezpieczna, dająca odpowiedni opór. Taśmę można kupić z różnym stopniem rozciągliwośći - w zależności od potrzeb i możliwośći wybiera się odpowiedni rodzaj (kolor taśmy sugeruje rozciągliwość - kolory zależą od firmy produkującej). Taśmę warto kupić min. 2-2,5m, przechowujemy ją rozwieszona lub zrolowaną. Raz na czas warto ją przetalkować.

 

 

      HUŚTAWKA - fajna dla dzieciaków, mających problemy z równowagą, stabilizacją

 

      PODUSZKA ORTOPEDYCZNA – do spania, siedzenia, leżenia. Polecam wszystkim jako profilaktyka oraz osobom, które mają problemy z kręgosłupem. Ważny jest odpowiedni dobór poduszki, tu głównie mówię o poduszce pod głowę. Jej kształt zapewnia prawidłowe podparcie (odciążenie) dla kręgosłupa szyjnego, co wpływa na cały kręgosłup. Poduszki mają różny stopień twardości (miękkie, średnie, twarde) oraz różne wysokości (niska i wysoka), są także dodatkowe wycięcia pod tętnice szyjne, pod ucho. Pianka, z której stworzona jest poduszka może być zwykła lub Memory (dopasowująca się do osoby) - poduszka powinna tak podpierać kręgosłup, aby w leżeniu na boku był w przedłużeniu głowy, leżąc na plecach osoba nie powinna odczuwać wypychania głowy lub wpadania, ucisków. Poduszkę najlepiej dobrać konsultując się z fizjoterapeutą. Tu ma znaczenie budowa człowieka oraz jego dysfunkcje. Do poduszki należy się stopniowo przyzwyczajać.

 

      WKŁADKI PROFILOWANE DO BUTÓW – ZDROWE OBUWIE - odpowiednio dobrane wkładki/ortezy pozwolą na odciążenie, prawidłowe ustawienie stopy a co za tym idzie zmniejszenie/likwidację dolegliwości bólowych stawów obwodowych (głównie kolana, biodra) oraz kręgosłupa. Osoby mające problem z Haluksem - mechaniczne odciąganie dużego palce poprzez kliny czy ortezy nic nie da, jeśli nie odciąży się odpowiednio przodostopia, stosując np. wkładki żelowe lub silikonowe. Wkładki korygują, ale przy dużych dysfunkcjach wkładka do niezbędny dodatek do terapii - odpowiedie ćwiczenia, terapia manualna to podstawa. Do wkładek należy się stopniowo przyzwyczajać.

 

      SKARPETY - najlepiej nieuciskowe, z ABSem - dużo różnokształtnych elementów da świetny masaż dla stóp.

 

Pamiętaj także, że bardzo ważne jest odpowiednie obuwie - szczególnie dla dzieci - szerokie, miękkie, profilowane, nieutrudniające ruchów stopy i co ważne - NOWE - dziecko kształtuje buta swoją stopą, dając dziecku używane buty - wymuszasz poniekąd pracę i ustawienie jego stopy. Jest wiele niedrogich ale dobrych butów - nie musisz szukać w najdroższych firmach, ważne, abyś wiedział/a na co zwrócić uwagę.

Baleriny czy wysokie obcasy okazyjnie - na co dzień profilowane, wygodne, dobrze dopasowane buty, na małym obcasie (2-4cm)